الترجمة المكتوبة و الشفوية, ترجمان محلف لدى المحاكم الهولندية
Kwaliteit Eerst! الهولندية <---> العربيةFreelance."De wetenschap dat het goed is"
Beëdigde vertalingen Nederlands Arabisch. Notaris en juridisch tolken, gerechts en gesprekstolken. Meer dan 15 jaar ervaring.
Als er sprake is van een complexe,
klantspecifieke implementatie, is de
standaard meegeleverde gebruikers
documentatie niet altijd bruikbaar. Men is
aangewezen op zelfgemaakte werkinstructies
en procedurebeschrijvingen. Als die informatie
via Intranet of Internet beschikbaar wordt
gesteld, is het opzoeken van de juiste
informatie niet altijd even makkelijk. Veel
gebruikers zullen eerder toch maar een
collega uitleg vragen of simpelweg de
helpdesk bellen. Hierdoor gaat onnodig veel
tijd en geld verloren en is efficiency (nog) ver
te zoeken.
Dit probleem kan nu op een simpele manier
worden opgelost. TransArabe kan elektronische helpteksten snel en
eenvoudig koppelen aan uw applicatie. Draait (de GUI van) uw systeem onder
Windows, dan kan dat gebruikt worden om
de helpteksten binnen een handomdraai
contextgevoelig te maken, zodat eindgebruikers
met één druk op de knop direct de
juiste informatie tot hun beschikking hebben.
Wij leveren vertalingen van hoge kwaliteit die, indien nodig beëdigd kunnen worden voor juridisch gebruik.
Gewend om te werken met korte levertijden en kunnen zelfs de meest gecompliceerde documenten ontrafelen. Technische achtergrond, door ontwerp- en projectmanagement hebben wij de expertise om iedere uitdaging aan te gaan.
Uw vertaal en tolkopdrachten zijn in goede handen.
De inhoud van de documenten wordt als vertrouwelijk behandeld.
'A word is not a crystal, transparant and unchanged, it is the skin of a living thought and may vary greatly in color and content accoording to the circumstances and the time in which it is used'.Mr. Justice O.W. Holmes in Towne v Eisner '
Ne dites pas que vous n'avez pas le temps. Vous avez exactement le même nombre d'heures par jour qu'ont eu Ibnou Sina, Ibnou Kathir, Descartes ou Albert Einstein.
Beëdigde.Vertalingen.Arabisch.
خدمات ترجمة عربية هولندية رفيعة المستوى من حيث الدقة والاصالة
والتشكيل والمحافظة على المعنى والجودة والايصال بالموعد المطلوب بآقل تكلفة وسعر ممكنين
Juridische vertalingen: Vertalingen met betrekking tot verschillende juridische vakgebieden. Beëdigde en onbeëdigde vertalingen van al uw documenten. Wij vertalen onder andere:
{ وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّلْعَالِمِينَ }Soerat El Roem 22. En tot Zijn tekenen behoort ook de schepping der hemelen en der aarde, en de verscheidenheid van uw talen en (huids) - kleuren. En dit zijn voorzeker tekenen voor degenen, die willen begrijpen.
En dit is onder Zijn tekenen, dat Hij uit uw midden echtgenoten voor u schiep, opdat gij er rust in moogt vinden, en Hij heeft liefde en tederheid onder u geplaatst. Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt. (Heilige Koran 30:21)
Notariële diensten en informatie over Marokkaanse consulaten en diensten:
Notariële diensten
» Bewijs van vrijgezellenstaat
Huwelijksverklaring afgegeven door de gemeente als de aanvrager daar ingeschreven staat
Indien de aanvrager niet ingeschreven staat bij de gemeente, volstaat het dat er twee Marokkaanse mannen getuige zijn die ingeschreven zijn bij het Consulaat en hun paspoort bij zich hebben
» Machtiging
Verplichte aanwezigheid van de opdrachtgever met een officieel Marokkaans document (nationale identiteitskaart, paspoort,…)
Kopie van de nationale identiteitskaart van de gemachtigde of bij gebrek hieraan de nodige informatie betreffende zijn identiteit, verblijfplaats en het doel van de machtiging. Dit getuigschrift wordt afgegeven aan iedere Marokkaanse burger die in Marokko of op een andere Marokkaanse consulaire post wil trouwen.
In geval van een speciale machtiging om in Marokko te trouwen dient de betrokkene ook informatie te verstrekken over de toekomstige echtgeno(o)t(e) en te melden of de bruidschat (sadaq) van tevoren betaald is of in termijnen betaald wordt.
» Huwelijksverklaring
Door het Marokkaans Ministerie van Buitenlandse Zaken gelegaliseerde huwelijksakte indien de akte in Marokko is opgesteld (of gelegaliseerde kopie)
Paspoorten van beide echtgenoten
N.B.: De originele huwelijksakte dient gelegaliseerd te worden door de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg waarvan de Notariële Dienst afhangt die de akte opgesteld heeft. Daarna dient de akte gelegaliseerd te worden door een van de legalisatiekantoren van het Marokkaans Ministerie van Buitenlandse Zaken te Nador, Tanger, Rabat, Agadir of Béni Mellal. Uiteindelijk dient de akte ook nog voor gezien getekend te worden door de Nederlandse Ambassade.
» Ishhad(bekrachtiging van een burgerlijk huwelijk)
Akte van het burgerlijk huwelijk
Bewijs van de huwelijkssituatie van de twee echtgenoten voorafgaand aan hun burgerlijk huwelijk of bij gebrek hieraan de getuigenis van twee Marokkaanse mannen die ingeschreven staan bij het Consulaat en hun officiële documenten kunnen laten zien.
Paspoorten en nationale identiteitskaarten van beide echtgenoten
Geboorteuittreksel of trouwboekje van de vader
» Bekering tot de islam
Geboorteuittreksel
Aanwezigheid van een Marokkaans burger met een geldig paspoort die de beginselen van de islam in het Nederlands kan vertalen of bij gebrek hieraan een verklaring afgegeven door de moskee of het islamitisch centrum waar de bekering tot de islam heeft plaatsgevonden
4 pasfoto’s
Paspoort
» Echtscheidingsbewijs
Scheidingsakte, indien de akte in Marokko is opgesteld, of een gelegaliseerde kopie en de nationale identiteitskaart
Paspoort
N.B.: De scheidingsakte dient gelegaliseerd te worden door de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg waarvan de Notariële Dienst afhangt die de akte opgesteld heeft. Daarna dient de akte gelegaliseerd te worden door een van de legalisatiekantoren (1) van het Marokkaans Ministerie van Buitenlandse Zaken te Nador, Tanger, Rabat, Agadir of Béni Mellal.
» Huwelijk tussen twee Marokkaanse onderdanen
Geboorteuittreksel of kopie van het trouwboekje
Verklaring van huwelijksbevoegdheid van de aanvrager of aanvraagster van het huwelijk
Gezondheidsverklaring voor het huwelijk
Paspoorten en nationale identiteitskaarten van beide echtgenoten
Verblijfsvergunning
Voor de echtgenote is de aanwezigheid van haar wettelijke vertegenwoordiger gewenst
N.B.: Gescheiden personen dienen de scheidingsakte voor te leggen die gelegaliseerd is door de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg waarvan de Notariële Dienst afhangt die de akte opgesteld heeft en door een van de legalisatiekantoren van het Marokkaans Ministerie van Buitenlandse Zaken te Nador, Tanger, Rabat, Agadir of Béni Mellal.
Indien bij een huwelijk tussen twee Marokkaanse onderdanen, een van beide ook de Nederlandse nationaliteit heeft, dient eerst het burgerlijk huwelijk voltrokken te worden bij de gemeente voordat er stappen ondernomen kunnen worden voor een Marokkaans huwelijk op de notariële dienst van het Marokkaans Consulaat Generaal.
» Huwelijk van een tot de islam bekeerd iemand
Akte van bekering tot de islam
Akte van het burgerlijk huwelijk (met kopie)
Verklaring van huwelijksbevoegdheid van de echtgenote voordat zij het burgerlijk huwelijk aangegaan is
Geboorteuittreksel
Paspoorten van beide echtgenoten
Aanwezigheid van de wettelijke vertegenwoordiger van de echtgenote, in het bezit van zijn paspoort
» Kafala
In overeenstemming met wet nr. 15-01 van 13 juni 2002 betreffende het opnemen van de zorg over in de steek gelaten kinderen, wordt de kafala voortaan toegekend door middel van een rechterlijke beslissing van de jeugdrechter. De toekenning en nietigverklaring zijn onderworpen aan bepaalde eisen en voorwaarden.
N.B.: De kafala valt onder de bevoegdheid van de jeugdrechter in Marokko. De Cadi van dit Consulaat Generaal is niet bevoegd op dit vlak.
Burgerlijke stand bij Marokkaans consulaat
» Benodigde documenten voor het verkrijgen van een trouwboekje
Recent gehuwd koppel
Kopie gewaarmerkt conform afschrift van de huwelijks- of scheidingsakte
Kopie van de nationale identiteitskaart van beide echtgenoten (recto verso)
2 foto’s van de aanvrager
Integrale kopie van de geboorteakte van de aanvrager of kopie van het trouwboekje van de vader
Integrale kopie van de geboorteakte van de echtgenote (register) als zij in Marokko geboren is of een uittreksel van de geboorteakte of een kopie van het trouwboekje van de vader als ze in Nederland geboren is
Verklaring op erewoord dat u nooit eerder een trouwboekje gehad heeft
Gehuwd koppel met kinderen
Dezelfde stukken als hierboven plus
Geboorteuittreksel van elk van de kinderen
N.B.:
De echtgenote, de ex-echtgenote of de wettelijke gemachtigde heeft recht op een kopie gewaarwerkt conform afschrift van het trouwboekje.
Op het moment van de aanvraag is het verplicht originele documenten te overleggen. Personen die geboren zijn in Marokko kunnen een trouwboekje verkrijgen bij de burgerlijke stand van hun geboorteplaats in Marokko. Indien de persoon in kwestie niet naar Marokko kan reizen, kan hij zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde met een door het consulaat afgegeven machtiging om dit document te verkrijgen.
» Geboorteafschriften
Trouwboekje
Gelegaliseerde kopie van de huwelijksakte
Uittreksel geboorteakte kind afgegeven door de lokale autoriteiten (gemeente)
» Geboorteaangifte van een kind met onbekende vader
De geboorteaangifte van een kind met onbekende vader, wordt door de moeder gedaan. Zij kiest voor het kind een voornaam die begint met “Abd” en een eigen achternaam (die verschilt van de achternaam van de moeder).
Benodigde documenten:
Inschrijvingskaart
Geboorteverklaring of geboortecertificaat van de verloskundige of van de lokale overheid
Afschrift van de geboorteakte van de moeder
Verblijfsvergunning of gelijkwaardig document
» Transcriptie van overlijden
Overlijdensakte afgegeven door de lokale autoriteiten (gemeente)
Trouwboekje
Geboorteakte van de echtgeno(o)t(e)
» Individuele kaart van de burgerlijke stand
Geboorteuittreksel of gelegaliseerde kopie van het trouwboekje
Inschrijvingsbewijs
Geldig paspoort
» Verklaring van verwantschap
Inschrijvingsbewijs
Inschrijvingskaart
Trouwboekje of geboorteuittreksel
» Bewijs van individueel of gezamenlijk leven
Trouwboekje
Paspoort
Inschrijvingsbewijs
N.B.:
Het is verplicht dat de aanvrager aanwezig is op het consulaat. Voor schoolgaande kinderen wordt een schriftelijke verklaring vereist indien zij de aanvrager niet vergezellen.
» Verklaring van gewoonterecht
Nationaliteitsverklaring
Trouwboekje of paspoort
» Bewijs van gezinshereniging
Paspoort
Bewijs waaruit de woonplaats blijkt
Trouwboekje
» Nationaliteitsverklaring
Trouwboekje
Geldig paspoort
» Verklaring van overeenstemming
Trouwboekje of geboorteuittreksel
Paspoort
De documenten waarvoor de verklaring van overeenstemming aangevraagd wordt
N.B.:
Dit document wordt afgegeven door de autoriteiten van de geboorteplaats van de aanvrager.
» Overbrenging van het stoffelijk overschot voor begrafenis in Marokko
De toestemming voor overbrenging van het stoffelijk overschot van de overledene naar Marokko wordt verleend door het Marokkaans Ministerie van Buitenlandse Zaken (Directie van Consulaire en Sociale Zaken). Het bijhorende nummer moet vermeld worden op de laissez-passer voor de overbrenging die door dit Consulaat Generaal afgegeven wordt aan de familie van de overledene en wordt toegekend na overlegging van een dossier met de volgende stukken:
Afschrift van de akte van overlijden van de overledene
Identiteitsbewijs van de overledene (paspoort, nationale identiteitskaart of trouwboekje)
Verklaring dat er geen sprake is van een besmettelijke ziekte
Verlof tot begraven
Trouwboekje voor het optekenen van het overlijden
Geboorteakte van de echtgeno(o)t(e)
N.B.:
De familieleden of naasten van de overledene dienen o.a. de plaats van begraving in Marokko, de grenspost waarlangs het stoffelijk overschot binnengebracht zal worden en het adres van de familie in Marokko mee te delen aan de consulaire medewerker die belast is met de aangifte van overlijden.
Indien de familie dit wenst wordt de toestemming tot overbrenging van het stoffelijk overschot afgegeven aan de begrafenisonderneming.
Paspoorten
» Afgifte
Volwassenen: Benodigde stukken:
nationale identiteitskaart (C.I.N.) (kopie waarop het adres in het buitenland van de aanvrager vermeld staat) of ontvangstbewijs van de indiening
verblijfsvergunning of een ander document dat bewijst dat u daadwerkelijk verblijft binnen het district van het consulaat
4 recente pasfoto’s
kopie van het buitenlands paspoort als de aanvrager de Nederlandse nationaliteit heeft
verklaring op erewoord dat de begunstigde nooit eerder een Marokkaans reisdocument ontvangen heeft in Marokko of in het buitenland in geval van een eerste aanvraag tot afgifte
bewijs van inschrijving bij het consulaat generaal
Minderjarigen:
trouwboekje of uittreksel van de geboorteakte van het minderjarige kind (mag niet ouder zijn dan 3 maanden) afgegeven door de bevoegde Marokkaanse autoriteiten
gelegaliseerde ouderlijke toestemming
paspoorten van de ouders
documenten die bewijzen dat het kind daadwerkelijk in het district van consulaat verblijft (bijv. inschrijvingsbewijs school)
4 recente pasfoto’s
N.B.:
De geldigheidsduur van het paspoort voor een minderjarige strekt slechts tot de datum waarop het kind 18 jaar wordt, behalve als het in het bezit is van een nationale identiteitskaart
» Verlenging Volwassenen:
nationale identiteitskaart (recto verso kopie)
verblijfsvergunning (kopie)
2 recente pasfoto’s
kopie van het te verlengen paspoort (pagina’s 1,2 en 3)
N.B.:
Het paspoort wordt verlengd met vijf jaar vanaf de vervaldatum van de eerste geldigheidsduur, ongeacht de datum waarop de aanvraag gedaan wordt.
» Vervanging
inschrijvingsbewijs
kopie paspoort (pagina’s 1,2 en 3)
kopie van de nationale identiteitskaart (recto verso)
4 recente pasfoto’s
» Duplicata (in geval van verlies of diefstal)
bewijs van aangifte van verlies of diefstal bij de lokale autoriteiten of een verklaring op erewoord bij het consulaat
3 recente pasfoto’s
kopie van de nationale identiteitskaart (recto verso)
inschrijvingsbewijs, enkel voor de onderdanen met een reguliere verblijfstatus
» Toevoeging van een kind
Het betreft de inschrijving van minderjarige Marokkaanse kinderen tot 7 jaar oud in het paspoort van hun ouders. Vanaf 7 jaar hebben minderjarige kinderen een eigen paspoort nodig (zie boven).
paspoorten van de ouders
trouwboekje
pasfoto van het kind of kinderen
N.B.:
De aanwezigheid van het kind is verplicht en bovendien is de toestemming van de moeder vereist indien het kind bijgeschreven wordt op het paspoort van de vader.
Laissez-passer
» Minderjarigen (die alleen reizen)
kopie paspoort moeder of vader (pagina’s 1,2 en 3)
kopie trouwboekje (pagina met gegevens vader en pagina met gegevens kind of geboorteuittreksel)
ouderlijke toestemming indien het kind met een familielid meereist
2 recente pasfoto’s
» Volwassenen die geen ingezetene zijn en hun paspoort kwijt zijn
verklaring op erewoord betreft het verlies van het paspoort, afgegeven door het consulaat
kopie van de nationale identiteitskaart
2 recente pasfoto’s
N.B.:
Een laissez-passer wordt enkel afgegeven voor een reis naar Marokko. Inschrijving bij het Consulaat Generaal is absoluut noodzakelijk voor elke vorm van dienstverlening. Daarnaast is voor alle dienstverlening met betrekking tot paspoorten en laissez-passers de aanwezigheid van de betrokkene en het overleggen van de originele stukken noodzakelijk.
Nationale identiteitskaart (C.I.N.)
De nationale identiteitskaart is een officieel identiteitsbewijs en wordt afgegeven door het Marokkaans Ministerie van Binnenlandse Zaken op de leeftijd van 16 of 18 jaar. De kaart heeft een verlengbare geldigheidsduur van 10 jaar en is verplicht voor alle Marokkanen, zowel in Marokko als in het buitenland.
In Marokko is de identiteitskaart het belangrijkste stuk voor het aanleggen van alle administratieve dossiers en wordt deze vereist als identiteitsbewijs bij de Marokkaanse overheden en bancaire instellingen.
Het Consulaat vereist eveneens de nationale identiteitskaart om te kunnen voorzien in de gevraagde consulaire dienstverlening (Legalisatie van
documenten, afgifte, vervanging of verlenging van paspoorten, afgifte van het trouwboekje of de opmaak van een huwelijksakte…). De afdeling van de nationale identiteitskaart binnen dit Consulaat Generaal is belast met het vervullen van alle nodige formaliteiten voor de identificatie van onze onderdanen, de afgifte, verlenging en wijziging van de nationale identiteitskaart (C.I.N). Welke stukken dienen voorgelegd te worden, is afhankelijk van de gevraagde dienstverlening.
» Eerste afgifte van de nationale identiteitskaart
Een uittreksel van de geboorteakte in het Arabisch en in het Frans (minder dan 3 maanden oud) of een gelegaliseerde kopie van het trouwboekje (de pagina’s betreffende de familienaam, de voornaam en de voornaam van de vader)
Bewijs van inschrijving bij het consulaat (opgesteld door dit consulaat)
4 recente pasfoto’s (2,5 cm x 2,5 cm) met vooraanzicht aanvrager
Werkgeversverklaring of inschrijvingsbewijs school
Zegelrechten
N.B.:
de betrokkene dient de Marokkaanse nationaliteit te bezitten
» Verlenging van de nationale identiteitskaart
Door het consulaat gelegaliseerd bewijs van inschrijving
De te verlengen nationale identiteitskaart
4 recente pasfoto’s (2,5 cm x 2,5 cm) met vooraanzicht aanvrager
Zegelrechten
Werkgeversverklaring verplicht in geval van verandering van beroep
N.B.:
verlenging vindt plaats na het vervallen de tienjarige geldigheidsduur van de nationale identiteitskaart
» Duplicaat van de nationale identiteitskaart in geval van verlies of beschadiging
Verklaring van verlies van de nationale identiteitskaart, afgegeven door de Nederlandse autoriteiten of door een Marokkaans consulaat (een verklaring op erewoord die gelegaliseerd is door het consulaat kan beschouwd worden als verklaring van verlies).
Uittreksel van de geboorteakte (minder dan 3 maanden oud) of kopie van het trouwboekje (de pagina’s betreffende de familienaam, de voornaam en de voornaam van de vader)
Bewijs van inschrijving bij het consulaat
4 recente pasfoto’s (2,5 cm x 2,5 cm) met vooraanzicht aanvrager
Zegelrechten
Bewijsstukken voor elke wijziging (werkgeversverklaring voor wijziging functie, bewijs van inschrijving op nieuw adres in geval van adreswijziging, rectificatievonnis in geval wijziging geboortedatum etc.)
» Wijziging van de geslachtsnaam of van de geboortedatum
Integrale kopie geboorteakte of kopie van het rectificatievonnis betreft de naam of geboortedatum
Uittreksel geboorteakte of gelegaliseerde kopie trouwboekje (pagina’s betreffende de familienaam, de voornaam en de voornaam van de vader)
Inschrijvingsbewijs
4 recente pasfoto’s (2,5 cm x 2,5 cm) vooraanzicht aanvrager
De te verlengen nationale identiteitskaart
Zegelrechten
N.B.:
Minderjarigen kunnen vanaf 16 jaar een nationale identiteitskaart aanvragen, vanaf 18 jaar is de identiteitskaart verplicht.
De nationale identiteitskaart is strikt persoonlijk en kan enkel en alleen opgehaald worden door de houder zelf. Er worden enkel uitzonderingen gemaakt voor personen die zich in een penitentiaire inrichting of opvoedingsgesticht bevinden en voor gehandicapten. De eerste categorie personen kunnen een familielid aanduiden om hun identiteitskaart op te halen op voorwaarde dat zij een machtiging kunnen overleggen die ondertekend is door het hoofd van de instelling waarin de betrokkene verblijft. Wat betreft de tweede categorie personen is het nodig dat zij onder voogdij staan van een van beide ouders of van iemand die verantwoordelijk is voor hun zorg.
Diverse verklaringen en administratieve procedures
» Attest van verandering van woonplaats (definitieve terugkeer naar Marokko)
verhuisverklaring van de bevoegde autoriteiten van de laatste verblijfplaats
geldig paspoort
inventaris van de te repatriëren voorwerpen en de benodigde informatie met betrekking tot het voertuig
» Echtheidsverklaring rijbewijs
nationale identiteitskaart of paspoort
rijbewijs
verblijfsvergunning
» Aanwezigheidsverklaring
inschrijvingskaart of nationale identiteitskaart
N.B.
Dit document kan worden afgegeven aan wie zich persoonlijk tot het consulaat wendt aangaande een hemzelf betreffende aangelegenheid.
» Legalisatie handtekeningen Documenten van de Nederlandse autoriteiten:
deze documenten moeten in eerste instantie gelegaliseerd worden door de bevoegde Nederlandse autoriteiten, zijnde:
de rechtbank
het Ministerie van Justitie
het Ministerie van Buitenlandse Zaken te Den Haag
» Concrete legalisatie van handtekeningen door de consulaire diensten:
geldige nationale identiteitskaart of paspoort
kopie van het te legaliseren document
N.B.
- Het is absoluut noodzakelijk dat de aanvrager zich persoonlijk aanmeldt bij het consulaat met zijn Marokkaanse identiteitspapieren en de originele te legaliseren documenten (origineel + te legaliseren kopie).
- In Marokko opgemaakte koop-en verkoopaktes voor onroerend goed kunnen niet gelegaliseerd worden op het consulaat, behalve met behulp van een algemene machtiging.
Sociale dienst
» Wat doet de sociale dienst?
De meest voorkomende familiale problemen zijn de volgende:
aanvraag tot terugkeer naar de echtelijke woning
aanvraag van het bezoekrecht aan de kinderen
aanvraag tot scheiding
aanvraag tot inschrijving van de kinderen in het trouwboekje
toestemming van de vader voor de teruggave van het paspoort aan de kinderen
oplossen van persoonlijke conflicten zowel in Nederland als in Marokko
ontvangst van verzoekschriften en de overdracht hiervan aan de bevoegde Marokkaanse of Nederlandse autoriteiten.
De sociale dienst is belast met de begeleiding van de verenigingen en stichtingen die werkzaam zijn op het gebied van cultuur, religie of sociale aangelegenheden. Daarom dienen de verenigingen die onder dit consulaire district vallen, hun statuten voor te leggen alsook een document waarin hun doelstellingen en werkveld beschreven staan.
De sociale dienst treedt op als bemiddelaar in conflicten als een van beide partijen daarom vraagt, in het bijzonder bij familiale conflicten. Er wordt getracht het geschil in der minne op te lossen door beide partijen te helpen met het opbrengen van wederzijds begrip en/of het vinden van een compromis. De sociale dienst ontvangt ook de klachten over problemen waar onze landgenoten tegenaan lopen in Marokko.
Wij raden onze landgenoten daarom aan contact met ons op te nemen zodat wij u, naargelang de aard van het geschil, kunnen doorverwijzen naar de bevoegde overheid waaraan u uw schrijven moet richten. U dient er rekening mee te houden dat verzoekschriften aan het Ministerie van Justitie niet succesvol kunnen behandeld worden zonder dat er eerst een rechtsgeding geweest is bij de rechtbank van eerste aanleg, het hof van beroep of het hooggerechtshof. Als daarna blijkt dat iemand tekort gedaan is door een uitgesproken vonnis, dan kan deze persoon zich tot het Ministerie van Justitie wenden. Het Ministerie controleert of de uitspraak conform de van kracht zijnde wet is.
Te volgen stappen voor het opstellen van een verzoekschrift: De persoon die een klacht wil indienen, moet een verzoekschrift voorleggen dat verband houdt met het onderwerp van de klacht om het onder bescherming van het Consulaat Generaal te richten tot de bevoegde Marokkaanse autoriteiten.
De sociale dienst van het Consulaat Generaal stuurt het verzoekschrift door naar het Marokkaans Ministerie voor Buitenlandse Zaken onder vermelding van de naam van de overheid waaraan het gericht is. Degene die de klacht ingediend heeft, krijgt een ontvangstbewijs met het nummer, de datum, het onderwerp en de bestemming van het verzoekschrift, met de stempel van het consulaat zodat de betrokken zijn zaak rechtstreeks kan volgen bij de bevoegde instanties in Marokko. Als de sociale dienst een antwoord ontvangt van de bevoegde Marokkaanse autoriteiten, dan wordt dit per post toegestuurd aan de betrokkene. Als er na drie maanden geen reactie gekomen is op het verzoekschrift, schrijft de sociale dienst nogmaals de overheid in kwestie aan.
Raadgevingen voor wie een klacht wil indienen:
Wij raden u aan u te melden bij de sociale dienst voor overleg voordat u uw verzoekschrift opstelt.
Het is verplicht om het verzoekschrift aan de betrokken Marokkaanse overheid te richten onder bescherming van de Consul Generaal van het Koninkrijk van Marokko .
U dient uw identiteit te kunnen bewijzen aan de hand van uw C.I.N. of een ander identiteitsdocument.
U dient uw adres in het Nederlands op te geven zodat de sociale dienst u kan informeren over het resultaat van uw verzoekschrift.
Het verzoekschrift zelf moet in het Arabisch of in het Frans opgesteld zijn.
Visum
Buitenlanders die een visum nodig hebben, dienen volgende documenten te overleggen :
paspoort dat minimaal nog 3 maanden geldig is
nationale identiteitskaart of verblijfsvergunning indien de aanvrager niet uit het gastland komt
2 recente pasfoto's
elk document dat de aanvraag kan staven (uitnodiging, bewijs van huisvesting, inkomsten etc.)
4 ingevulde inlichtingenformulieren van het consulaat
U kunt het visumaanvraagformulier hier downloaden: 1 en 2
Gelieve de Franse versie in te vullen , de Nederlandse vertaling is slechts ter informatie.
N.B.:
EU-inwoners en inwoners van landen waarmee Marokko verdragen afgesloten heeft over de wederkerige afschaffing van visa, zijn hiervan vrijgesteld.
De visumaanvragen worden door dit Consulaat Generaal aan het oordeel onderworpen van het Marokkaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Economische zaken
Investeren in Marokko
Marokko volgt, naar het voorbeeld van andere opkomende landen, een beleid dat erop gericht is om van buitenlandse investeringen een strategische pijler voor de economische en sociale groei te maken. De overheid heeft zich ingespannen om Marokko aantrekkelijker te maken aan de hand van allerlei maatregelen op economisch, institutioneel en wetgevend vlak. In concreto:
het invoeren van een aantrekkelijk belastingsysteem op het gebied van investeringen, met name het van kracht worden van het investeringshandvest.
het invoeren van een verdragsstelsel dat belangrijke investeerders die verdagen of contracten met de Staat ondertekenen, bijzondere voordelen biedt.
een herziening van het institutionele investeringsmilieu, gebaseerd op een betere verdeling en spreiding van de taken en de rollen van enerzijds de regionale investeringscentra (CRI) die investeerders hulp en bijstand bieden op regionaal niveau, en anderzijds op nationaal niveau de Investeringscommissie opgericht in oktober 1998, die voorgezeten wordt door de Eerste Minister.
» Regionale investeringscentra
De 16 regionale investeringscentra zijn werkzaam op 2 niveaus :
A - Hulp bij het oprichten van een bedrijf
Bij dit loket kan iedereen die een bedrijf wil oprichten terecht voor:
Alle informatie met betrekking tot wet-en regelgeving voor het oprichten van een bedrijf
Hulp bij het verkrijgen van de nodige documenten en verklaringen van de bevoegde overheden.
B –Hulp aan investeerders:
Verschaffen van alle nuttige informatie over regionale investeringen aan investeerders ;
Bestuderen van alle aanvragen voor administratieve vergunningen of het voorbereiden van de administratieve stappen die nodig zijn voor de realisatie van investeringsprojecten in de industrie, agro-industrie, mijnbouw, toerisme, ambachtskunst of woningbouw als het om een investering gaat die minder dan 200 miljoen dirham bedraagt. Het mogelijk maken voor de provinciegouverneur om de vergunningen af te geven of de administratieve aktes te ondertekenen;
Als de investering 200 miljoen dirham of meer bedraagt, de ontwerpen voor de contracten of overeenkomsten die met de Staat gesloten moeten worden, bestuderen en doorsturen naar de bevoegde overheidsinstantie voor goedkeuring en ondertekening door de contracterende partijen;
Trachten tot minnelijke schikkingen te komen in geval van geschillen tussen investeerders en de overheid.
Daarnaast heeft Marokko de laatste jaren meerdere structurele hervormingen doorgevoerd waardoor de macro-economische situatie stabieler is geworden en heeft het de economie opengesteld voor de internationale markt. Zo zijn er meerdere partnerschapsovereenkomsten en vrijhandelsakkoorden ondertekend.
» Concrete argumenten voor het investeren in Marokko
1. sterke politieke en institutionele stabiliteit, gebaseerd op een ononderbroken democratiseringsproces
2. sterke institutionele ondersteuning en een stimulerend juridisch kader
3. beleid van structurele hervormingen en liberalisatie van de economie
4. opgeleide bevolking met een zeer goed technisch niveau
5. dichtbij Europa gelegen
Het consulaat wendt op verzoek van de rechthebbenden alle middelen aan tot bewaring van het recht op de erfenissen van Marokkaanse onderdanen die overleden zijn in het district van het consulaat zodat de rechten van de erfgenamen beschermd worden of verzoekt de lokale autoriteiten hierom.
Het consulaat kan met dit doel de bevoegde lokale autoriteiten verzoeken zowel om aanbrenging van verzegeling, als om het opmaken van inventarissen. De diplomaten en consul kunnen, op voorwaarde dat de Nederlandse wet dit niet verbiedt, vragen dat de documenten en testamenten die gevonden worden, aan hen overgedragen worden. Ze maken proces-verbaal op van de ondernomen acties en van de eventueel overgedragen stukken.
Nadat het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de lokale autoriteiten van de laatste woonplaats van de overledene in Marokko op de hoogte gebracht zijn, kan het consulaat aan de hand van een speciale volmacht op naam van het hoofd van het consulaat en de erfelijkheidsakte, de belangen van de erfgenamen behartigen en overgaan tot het te gelde maken van de bezittingen van de overledene in het land van verblijf. Na aflossing van de schulden, maakt het consulaat, indien de Nederlandse wet dit niet verbiedt, het vermogen over naar Marokko zodat daar de verdeling van de erfenis volgens het Marokkaanse familierecht kan plaatsvinden.
In het geval van een uitkeringsregeling, vindt de verdeling plaats volgens het definitieve vonnis of volgens het verzekeringscontract of de overeenkomst tussen de rechthebbenden en de verzekeringsmaatschappijen.
In het geval van een onbeheerde nalatenschap, moet de verdeling gebeuren volgens de Marokkaanse wetgeving voor zover de wetgeving van het land van verblijf dit niet verbiedt, tenzij er met dit land een wederkerigheidsovereenkomst of de facto wederkerigheid bestaat.
Als de rechthebbenden het hoofd van het consulaat machtigen tot het afwikkelen van de erfenis, zijn de volgende documenten nodig :
Consulaire inschrijvingskaart van de overledene en/of van de rechthebbenden;
Nationale identiteitskaart of paspoort van de overledene en van de rechthebbenden;
Verblijfsvergunning of gelijkwaardig document als bewijs van de woonplaats van de overledene in het consulaire district;
Vertaalde en gelegaliseerde erfelijkheidsakte met vermelding van naam en leeftijd van de rechthebbenden;
Vertaalde en gelegaliseerde volmacht ten name van het hoofd van de diplomatieke of consulaire post waarmee alle in de erfelijkheidsakte vermelde erfgenamen hem/haar machtigen om hen te vertegenwoordigen voor de behandeling van de erfenis;
In het geval van een uitkeringsregeling: verzekeringscontract, overeenkomst of vonnis waarin de rechthebbenden vermeld staan;
Kanselarijrechten en kosten voor de verslagen en formaliteiten;
Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de sociale dienst van het consulaat.